Fotoskola

Lär dig fotografera som ett proffs

Har du någonsin sett en bild och tänkt att du skulle vilja lära dig hur man ställer in kameran för att ta ett sådant foto?

I denna fotoskola tar jag med dig på allt ifrån grunderna inom foto till efterbehandling i Photoshop/Lightroom för den färdiga bilden. Jag var själv i samma situation för många år sedan och ställde mig ofta frågan ”Hur tar jag en sådan bild?” – låt mig i denna fotoskola dela med mig av det jag lärt mig.

Fotoskola - Lär dig fotografera

Fotoskola 101: Behärska grunderna

Det är väldigt vanligt att man köper en kamera och sedan lämnar inställningarna i autoläget. Du vet, den där gröna fyrkanten som ofta symboliserar just auto. Nackdelen med detta är att bilderna aldrig blir så bra som du vill ha dem då.

I och med att du ställer in kameran i ett automatläge så är det inte du som bestämmer hur bilden ska bli. Det är istället några ingenjörer i ett land på andra sidan jorden (oftast) som byggt en mjukvara som hanterar detta åt dig.

Oftast tillfredställande. Sällan perfekt.

Det finns tre saker du måste förstå när det gäller hur ditt foto blir till i kameran. Dessa tre parametrar samspelar alltid och även om det i slutändan oftast är så att du själv styr över en eller två av dessa saker och låter kamerans automatik sköta den sista så är det dessa tre saker du måste förstå.

ISO-TALET

ISO-talet påverkar hur ljuskänslig din kamera ska vara och resultatet av ett högt ISO-tal genererar mer brus i bilden.

Läs mer om ISO-talet

BLÄNDAREN

Bländaren påverkar skärpedjupet, dvs hur suddig bakgrund du får när du tar din bild. Ta kontroll över dina bilder.

Läs mer om bländaren

SLUTARTIDEN

Slutartiden avgör hur snabbt eller långsamt bilden ska tas. Mer information om detta kommer inom kort.

Genom att skapa en förståelse för dessa tre saker kommer du ha mycket lättare att förstå varför bilden som som den blir, eller varför den inte blir som du vill.

Först då kan du börja slipa på din fototeknik och bli en ännu bättre fotograf.

När du nu förstår grunderna ovan så är det dags att fördjupa sig lite mer i denna fotoskola och inläggen nedan är uppdelade i olika kategorier för att det ska vara så lätt som möjligt för dig att hitta det du letar efter.

Jag håller för närvarande på att gå igenom alla mina gamla inlägg. Skriver om dem och kompletterar med nya bilder.

Just nu är det rätt tomt, men avdelningarna nedan kommer att fyllas på löpande.

Efterbehandling av bilder


Kamerautrustning


Fotografera olika miljöer