Välj en sida

Om mig

Den korta versionen

Om dagarna hjälper jag företag med digital marknadsföring. Övrig tid spenderas bakom en kamera.

Har fotograferat allt mellan himmel och jord de senaste 10 åren, men har fastnat för gatufoto och naturliga ögonblicksbilder.

Då jag även har två barn och en del hundar hemma så blir det naturligtvis en hel del bilder även på dem.

Den lite längre historien

2016 sålde jag av hela min kamerautrustning bestående av en Canon 5D mk2 med en uppsjö av olika objektiv. Anledningen var att jag aldrig orkade släpa på den stora, tunga kameraväskan vart jag än skulle.

Det höll i sig i ungefär ett år innan det började klia ordentligt i fingrarna igen.

Jag har sedan dess köpt (och sålt) en Fujifilm X100T som var en mycket kompetent liten kamera, men den hade vissa svårigheter med att sätta fokus exakt där jag ville ha den. Då jag gärna fotograferar med väldigt korta skärpedjup så är det en nödvändighet för mig att fokus är knivskarp. Fujin föll på mållinjen och såldes.

Efter det investerade jag i en kamera som jag länge hade drömt om, en Leica M9.  En hel underbart gedigen kamera som jag sprang runt med överallt. Jag skriver detta 2 år efter jag skrev inlägget jag länkade till precis ovan, för även denna kamera är nu såld. Mycket beroende på att det inte passade mig att använda en rangefinder-kamera där jag hela tiden var tvungen att manuellt ställa fokus.

Kvalitén på den kameran däremot går inte av för hackor. Ett riktigt mästerverk.

När jag väl hade sett vilken bildkvalitét som en Leica-kamera hade i en så liten förpackning så var det svårt att lämna märket helt.

Idag fotograferar jag främst med en Leica Q även om jag kompletterat med en systemkamera igen. Systemkamerans främsta arbetsområde framöver kommer vara video, så med största sannolikhet så kommer det förutom foton även dyka upp videos här. Både videos mer åt dokumentärhållet, men även instruktionsvideos.

Nuvarande kamerautrustning

Primärt för stillbilder

  • Leica Q
  • OnePlus 6T (kameramobilen man alltid har med sig)

Primärt för video

  • Canon 80D
    • objektiv 1
    • objektiv 2
  • GoPro HERO 5
  • DJI Spark (en kamera som kan flyga)

Mer om alla respektive kameror kommer i separata inlägg framöver och länkas härifrån allt eftersom.