5 tips för nybörjarfotografen

5 tips för nybörjarfotografen

Att ta ett foto är lätt. Att fotografera och ta den bild du verkligen vill ha är svårare. Vi har alla varit nybörjare någon gång och denna lista skulle egentligen kunna göras nästan hur lång som helst, men jag har här valt att fokusera på 5 tips till dig som precis börjat fotografera.

Dessa tips fungerar självklart även för dig som fotograferat en längre tid men vill läsa på lite innan du tar nästa steg i din fotokarriär.

Kameran är ett verktyg och med rätt tänk kommer man långt. Huvudsaken är att du är nöjd med dina bilder. Tänk inte så mycket på vad alla andra säger om du är helt ny. Det kommer ta ett tag att hitta din egna fotostil och när du är redo för konstruktiv kritik på dina bilder finns det en uppsjö av olika ställen att publicera dem på online.Read more


Fotat med bländare f/2,8

Så här fungerar bländaren på din kamera

Jag har tidigare skrivit grundläggande om hur ISO och slutartiden påverkar bilden, och för att få en fullständig kontroll över bildresultatet så behöver man även ha kontroll över bländartalet och det är detta vi ska prata om idag.

Bländaren påverkar precis som slutartiden, hur mycket ljus som tillåts släppas in på kamerans sensor. Bländarvärdet är ingenting som styrs av vilken kamera du har utan detta beror helt och hållet på objektivet du använder dig av.

Om vi börjar med att prata om det objektiv som oftast följer med kameran (18-55mm) så brukar detta ofta ha ett största bländarvärde på f/3,5 - 5,6 eller motsvarande och detta innebär kortfattat följande:

Read more


5 Program för gratis bildredigering online

5 program för gratis bildredigering

Det är bra att det faktiskt finns en hel del program för gratis bildredigering man kan använda sig av både direkt online samt via program man laddar ner och installerar på sin dator. Att ha möjlighet att redigera sina bilder idag är snarare regel än undantag men ibland har man inte möjlighet att använda sig av exempelvis Photoshop som är det som är det mest använda bildredigeringsprogrammet idag utgår jag ifrån.Read more


Jämföra ISO 200 mot ISO 6400 i en och samma bild

Vad är ISO och hur fungerar det?

En av många frågor jag får av vänner och bekanta som nyligen köpt eller fått en kamera är "vad är ISO?" och "vilket ISO-tal ska jag välja?" och jag tror det är bättre att man vet exakt vad detta ISO-tal är och hur det påverkar bilden innan man kan säga gör si eller gör så.

Är du ny inom fotografering så är detta en av de tre grundläggande sakerna som påverkar bilden i slutändan. De övriga två är slutaren och bländaren.Read more