Hur man fotograferar fyrverkerier

Nu närmar sig nyåret snabbt och jag vet att många med mig kommer att smita ut med kameran under kvällen och natten för att försöka fånga fyrverkerierna på bild. Detta är dock lättare sagt än gjort, och jag drar mig till minnes mitt första nyår med min förra trotjänare (en EOS 400D) och hur taggad jag var för att ta massor med explosiva nyårsbilder.

Jag kan sammanfatta mina första fyrverkeribilder i ett ord: FAIL!

Jag trodde i min enfald att man på ett enkelt sätt kunde få bilder som den som visas ovan som är tagen av Trey Ratcliff, men lärde mig rätt fort att det krävs hårt arbete för bra bilder, och här kommer mina tips på hur du får bättre fyrverkeribilder.

1. Använd ett stativ

Att använda ett stativ är en förutsättning för att få riktigt bra bilder kvällstid, oavsett vad du fotograferar. Detta beror på att du måste använda dig av slutartider som är längre än vanligt och dessa blir alltid suddiga om du hoppar över stativet.

2. Slutartid

Du kommer att behöva använda dig av längre slutartider än vanligt och försök att fånga fyrverkeriet medan det är på väg upp och strax efter det att den exploderat för bästa effekt.

Det bästa här är om du har en fjärrkontroll till kameran och kan använda dig av funktionen som hetet BULB, och som finns på de flesta digitala systemkameror idag. BULB hittar du oftast genom att ställa in kameran i manuellt läge och sedan öka slutartiden till max. När du kommer upp i 30″ (sekunder) så brukar oftast nästa steg vara BULB.

I detta läge så är slutaren öppen så länge som du trycker ner knappen, och på så sätt kan du verkligen få en exponering som blir riktigt bra. Trycker du ner knappen när pjäsen är på väg upp och släpper precis efter den exploderat så kommer du rätt nära ett bra resultat. Sen är det bara att öva och öva tills det sitter perfekt.

Det är lätt att hålla slutaren öppen för länge här, och då blir bilden överexponerad och alldeles på tok för ljus, så om du inte har en fjärrutlösare till kameran så får du experimentera dig fram till en rimlig slutartid.

Jag skulle rekommendera att du börjar någonstans mellan 1-3 sekunder beroende på avstånd, övriga ljuskällor och storlek på pjäsen som exploderar.

3. ISO

Den här behöver du inte fundera så mycket över. Ställ kameran på ISO 100 för minimalt med brus, eftersom brus syns i de mörka partierna i en bild som finns mer utförligt förklarat här, och detta fotograferas nattetid i mörker så skulle ett eventuellt brus synas väldigt mycket.

4. Bländare

Den här är också relativt enkel. Du bör försöka hålla dig på ett bländartal mellan f/11 och f/16 för att exponeringen ska bli bra under de fåtalet sekunder du tar bilden.

Dessa värden är inte huggna i sten utan om du märker att bilden blir för mörk vilket inte hör till ovanligheterna, testa med exempelvis f/8 innan du börjar ändra slutartiden förutsatt att du tycker att slutartiden är OK.

5. Klä dig varmt

Denna punkt har inget alls med fototeknik att göra men är väldigt viktig ändå.

Se till så att du har varma och bekväma kläder på dig för man blir väldigt snabbt frusen när man står där och väntar på något att fotografera. Om du känner dig kall och frusen så brukar detta i alla fall för mig innebära att jag inte fokuserar lika bra på det jag gör och helst av allt bara vill därifrån och in i värmen. Detta ger inga bra bilder, vilket säger sig själv.

De flesta kameror idag går att hantera även med rätt tjocka handskar på sig, så det finns inga ursäkter där. =)

6. Undvik att använda blixten

Blixten kommer inte att påverka bildresultatet alls mer än att det du eventuellt har i förgrunden på bilden blir upplyst vilket inte är meningen.

7. Använd kamerans manuella läge

Eftersom du faktiskt behöver fullständig kontroll över kameran i detta läge så har du faktiskt inget annat alternativ än att ställa in kameran på manuellt läge. Har du aldrig använt detta läge innan är detta ett utmärkt tillfälle att testa det.

Ställer du in kameran på dessa inställningar som en grund och utgår från dessa så är det en bra början:

  • ISO 100
  • Bländarvärde: f/11
  • Slutartid: 1 sekund

Om du märker att bilden blir alldeles för mörk så ändrar till exempelvis bländartalet till f/8 och ser om det räcker. Skulle detta fortfarande ge en för mörk bild så får du testa att blända upp till f/7,1 eller f/5,6 alternativt så kanske det är så att 1 sekunds slutartid faktiskt inte är tillräckligt och ställer du istället upp slutartiden så får du en ljusare exponerad bild också.

Om du alltså istället väljer nedanstående inställningar jämför med de som står ovan så blir bilden mycket ljusare.

  • ISO 100
  • Bländarvärde: f/7,1
  • Slutartid: 2 sekunder

Det är nästan omöjligt att ge ett exakt värde här, utan du måste testa dig fram. Men utgår du från dessa värden borde du hamna rätt nära.


8. Manuell fokusering

Eftersom kameran (eller objektivet) kan ha svårt att hitta något att fokusera på när fyrverkeripjäserna skjuts upp så riskerar du att inte få några bilder alls om du helt förlitar dig på autofokusen. Om du istället fokuserar på ett ställe där du tror att det kommer att smälla (genom att exempelvis fokusera på en pjäs som redan håller på lysa upp natthimlen) och sedan låsa fokus på den punkten så är chansen större att du fångar något på bild.

Här spelar självklart bländarvärdet in och det är bättre med ett bländartal på f/11 än med f/5,6 eftersom det tidigare får med mer i fokus än det senare.

alla objektiv så finns det en möjlighet att ställa in manuell fokusering, vilket gör att kameran inte försöker fokusera när du trycker ner knappen för att ta en bild.

Utnyttja denna funktion till max när du fotograferar fyrverkerier nattetid, just eftersom den manuella fokuseringen riskerar att inte hinna fokusera på pjäsen medan den är på väg upp.

Detta är det viktigaste tycker jag, och om du anser att jag har missat någon viktig punkt så dela med dig av dem i kommentarerna så att fler får ta del av dem.

Lycka till med fotograferandet, och jag hoppas ni får ett bildrikt 2010 2011 2012!

Missa inte övriga inlägg i min fotoskola!