Har Canon pixelgaranti eller inte?

Som de flesta av er redan vet så har min fru på min rekommendation köpt en Canon G11 efter mycket noga övervägande.

Nu visar det sig olyckligtvis att LCD-skärmen lider av två stycken döda pixlar och det var väl inte hela världen sa jag till henne.

“Vi får åka tillbaka till Mediamarkt så får de reparera/byta ut den.”

Sagt och gjort så packar vi ihop hela familjen och åker tillbaka till Mediamarkt i Barkarby idag för att lämna in den. Det var ju faktiskt bara 2 veckor sedan vi köpte den och jag tänkte att med lite tur så kanske de till och med kan byta ut den direkt i butik om de är lite snälla.

Canon har ingen pixelgaranti!

Det är svaret vi möts av när vi står uppe på serviceavdelningen på Mediamarkt.

Så här gick väl egentligen konversationen mellan henne (MM) och min fru (CW);

MM: Oj, nu har jag kollat och Canon har ingen pixelgaranti så vi kan tyvärr inte göra något åt saken.

CW: Umm ok, så jag har köpt en defekt grej som jag helt enkelt bara får leva med för att ingen vill ta sitt ansvar?

MM: Ja, ungefär så får man se det. Smällar man får ta ibland tyvärr.

CW: Så ni anser alltså att det är helt OK att sälja grejer som är trasiga?

MM: Vi kan tyvärr inte ta emot den eftersom Canon inte har någon pixelgaranti som täcker detta.

Jag vet efter alla mina år i detaljhandeln att det är lönlöst att fortsätta diskutera med återförsäljaren i det här läget.

Vad säger jag till alla som jag rekommenderat köpa den?

Sedan min fru köpte denna kamera för drygt 2 veckor sedan har jag fått in 4 mail från mina läsare där de undrar hur jag tycker den fungerar och om jag anser den vara värd pengarna.

I dessa fyra fall har jag uteslutande talat gott om kameran och Canon eftersom jag personligen faktiskt är riktigt nöjd med Canon efter alla år jag använt mig av dem. Jag har ju faktiskt till och med rekommenderat min fru en av deras kameror.

Jag har två mail som ligger kvar som kom in senaste dagarna som jag inte hunnit svara på avseende samma kamera, varav en är ett uppföljningsmail. Vad svarar jag på dessa?

  • Ja köp den, jag anser fortfarande att den är guld värd!
  • Kameran är bra, men tyvärr kan du råka ut för en defekt kamera och då tar ingen sitt ansvar.

Hade du frågat mig igår hade jag svarat enligt punkt 1.

Frågar du mig nu svarar jag enligt punkt 2.

Gäller detta alla Canons kameror?

Nu har väl jag haft tur med mina tre systemkameror jag haft att ingen av dessa haft någon död pixel, men gäller deras obefintliga pixelgaranti även systemkameror?

Om jag hade råkat ut för samma sak när jag plockade upp min 5D mkII och mötts av samma svar av min återförsäljare hade jag gått i taket!

Jag är inte beredd att investera över 20000 kronor i ett kamerahus som inte är fullt fungerande, precis lika lite som jag (ja, det är faktiskt mina pengar också) är beredd att investera över 5000 kronor för deras värsta kompaktkamera och stå där utan hjälp när den inte är fullt fungerande.

Så här står det i deras medföljande garantivillkor:

“Canon och medlemmarna i EWS ansvarar för att på detta garantikort angiven produkts hårdvara fungerar felfritt under garantitiden.”

Ingenstans i detta häfte står det någonting om vare sig pixlar eller lcd-skärmar vilket innebär att det enligt gällande garantivillkor faktiskt visst täcker skärmen, eller hårdvaran om man nu ska vara en parafragryttare.

Vad har jag för alternativ?

Lines on blue

Jag vet ju med mig att jag som enskild individ inte har en chans mot ett stort multinationellt företag då de har sina policys som ofta är befästa i sten.

Hur kan jag i fortsättningen rekommendera ett kameramärke som inte tar ansvar för sina produkter när de väl ligger i konsumentens hand?

Är det så att Canon faktiskt inte har någon garanti på sina skärmar eller är det så att de anställda på Mediamarkt inte har en aning om hur det fungerar?

Hur ser det ut hos Nikon, har de pixelgaranti om det nu är så att Canon inte har det?

Jag är som sagt inte beredd att investera tiotusentals kronor varje år som hobbyfotograf i ett företag som inte tar ansvar för sina slutkunder.

Update 1: Kameran är nu inlämnad på garantiservice hos Mediamarkt. (2010-07-13)

Update 2: Vi har nu (2010-08-04) hämtat ut kameran från Mediamarkt efter det att de skickat den vidare till Canon för reparation. Canon har reparerat allt på garanti, utan några frågor så i det här fallet så var det alltså precis som väntat.

Säljarna och servicepersonalen på Mediamarkt har inte en aning.