Har Canon pixelgaranti eller inte?

Som de flesta av er redan vet så har min fru på min rekommendation köpt en Canon G11 efter mycket noga övervägande.

Nu visar det sig olyckligtvis att LCD-skärmen lider av två stycken döda pixlar och det var väl inte hela världen sa jag till henne.

“Vi får åka tillbaka till Mediamarkt så får de reparera/byta ut den.”

Sagt och gjort så packar vi ihop hela familjen och åker tillbaka till Mediamarkt i Barkarby idag för att lämna in den. Det var ju faktiskt bara 2 veckor sedan vi köpte den och jag tänkte att med lite tur så kanske de till och med kan byta ut den direkt i butik om de är lite snälla.

Canon har ingen pixelgaranti!

Det är svaret vi möts av när vi står uppe på serviceavdelningen på Mediamarkt.

Så här gick väl egentligen konversationen mellan henne (MM) och min fru (CW);

MM: Oj, nu har jag kollat och Canon har ingen pixelgaranti så vi kan tyvärr inte göra något åt saken.

CW: Umm ok, så jag har köpt en defekt grej som jag helt enkelt bara får leva med för att ingen vill ta sitt ansvar?

MM: Ja, ungefär så får man se det. Smällar man får ta ibland tyvärr.

CW: Så ni anser alltså att det är helt OK att sälja grejer som är trasiga?

MM: Vi kan tyvärr inte ta emot den eftersom Canon inte har någon pixelgaranti som täcker detta.

Jag vet efter alla mina år i detaljhandeln att det är lönlöst att fortsätta diskutera med återförsäljaren i det här läget.

Vad säger jag till alla som jag rekommenderat köpa den?

Sedan min fru köpte denna kamera för drygt 2 veckor sedan har jag fått in 4 mail från mina läsare där de undrar hur jag tycker den fungerar och om jag anser den vara värd pengarna.

I dessa fyra fall har jag uteslutande talat gott om kameran och Canon eftersom jag personligen faktiskt är riktigt nöjd med Canon efter alla år jag använt mig av dem. Jag har ju faktiskt till och med rekommenderat min fru en av deras kameror.

Jag har två mail som ligger kvar som kom in senaste dagarna som jag inte hunnit svara på avseende samma kamera, varav en är ett uppföljningsmail. Vad svarar jag på dessa?

  • Ja köp den, jag anser fortfarande att den är guld värd!
  • Kameran är bra, men tyvärr kan du råka ut för en defekt kamera och då tar ingen sitt ansvar.

Hade du frågat mig igår hade jag svarat enligt punkt 1.

Frågar du mig nu svarar jag enligt punkt 2.

Gäller detta alla Canons kameror?

Nu har väl jag haft tur med mina tre systemkameror jag haft att ingen av dessa haft någon död pixel, men gäller deras obefintliga pixelgaranti även systemkameror?

Om jag hade råkat ut för samma sak när jag plockade upp min 5D mkII och mötts av samma svar av min återförsäljare hade jag gått i taket!

Jag är inte beredd att investera över 20000 kronor i ett kamerahus som inte är fullt fungerande, precis lika lite som jag (ja, det är faktiskt mina pengar också) är beredd att investera över 5000 kronor för deras värsta kompaktkamera och stå där utan hjälp när den inte är fullt fungerande.

Så här står det i deras medföljande garantivillkor:

“Canon och medlemmarna i EWS ansvarar för att på detta garantikort angiven produkts hårdvara fungerar felfritt under garantitiden.”

Ingenstans i detta häfte står det någonting om vare sig pixlar eller lcd-skärmar vilket innebär att det enligt gällande garantivillkor faktiskt visst täcker skärmen, eller hårdvaran om man nu ska vara en parafragryttare.

Vad har jag för alternativ?

Lines on blue

Jag vet ju med mig att jag som enskild individ inte har en chans mot ett stort multinationellt företag då de har sina policys som ofta är befästa i sten.

Hur kan jag i fortsättningen rekommendera ett kameramärke som inte tar ansvar för sina produkter när de väl ligger i konsumentens hand?

Är det så att Canon faktiskt inte har någon garanti på sina skärmar eller är det så att de anställda på Mediamarkt inte har en aning om hur det fungerar?

Hur ser det ut hos Nikon, har de pixelgaranti om det nu är så att Canon inte har det?

Jag är som sagt inte beredd att investera tiotusentals kronor varje år som hobbyfotograf i ett företag som inte tar ansvar för sina slutkunder.

Update 1: Kameran är nu inlämnad på garantiservice hos Mediamarkt. (2010-07-13)

Update 2: Vi har nu (2010-08-04) hämtat ut kameran från Mediamarkt efter det att de skickat den vidare till Canon för reparation. Canon har reparerat allt på garanti, utan några frågor så i det här fallet så var det alltså precis som väntat.

Säljarna och servicepersonalen på Mediamarkt har inte en aning.

  • http://twitter.com/dcarlbom dcarlbom

    Idag möttes jag av informationen att ingen ville ta ansvar för en trasig kamera. Vem bär egentligen ansvaret? http://bit.ly/9xpwyF #svpt

    This comment was originally posted on Twitter

  • http://twitter.com/dcarlbom dcarlbom

    Har Canon pixelgaranti eller inte? http://bit.ly/bxUOrt #svpt

    This comment was originally posted on Twitter

  • Pingback: Tweets that mention Har Canon pixelgaranti eller inte? | Carlbom Foto -- Topsy.com

  • http://twitter.com/dcarlbom dcarlbom

    RE: Meningen är inte att rikta ilska mot Canon, utan det var mest en frågeställning.
    Har de pixelgaranti eller inte?

    http://disq.us/guzff

    This comment was originally posted on Twitter

  • http://twitter.com/prphoto_se Peter Remnemark

    Solklart fall, anser jag.
    Varan är mindre än 6 månader gammal, då har MM ansvaret att bevisa att varan var hel vid inköpet enl konsumentköplagen. Hade varan varit äldre (6 mån – 2år) skulle det vara knivigare o bevisbördan flyttats till er istället
    .
    Sedan har ni köpt varan av MM och inte Canon, dvs ni har ingått avtal med MM. Att sedan MM kommer att få problem med Canon är inte ert bekymmer eftersom avtalet är med MM om varan.

    Läs på lite om konsumentköplagen och gå tillbaka till MM o be och få prata med chefen för verksamheten, de skall ta tillbaka varan eftersom det är en defekt på den. Just MM vet jag är lite speciella i returhantering, men Svensk lag gäller!

    Är gift med en Jurist, men varje fall kan självklart vara speciellt och hoppas på ert bästa.

  • http://mjonsson.me/ Mattias Eneling Johnsson

    Håller med Peter.
    Läser man på http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om
    Närmare bestämt – i citat:

    Om det skulle vara något fel på varan – vad kan jag göra då?
    Om det är något fel på din vara kan du:
    kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
    kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
    kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
    hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
    Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

  • Wojtan

    Hej

    Jag hade blivit rasande!!!
    Håller med ovan talare om att du bör kunna få en ny genom KKL!
    Viktigt är väl också att denna info kommer ut och uppmärksammas, så det är bra att du skriver om det.
    Gå tillbaka igen och kräv!!!

    Åsa

  • http://inwe.se Malin

    Halloj. Jag, som själv säljer kameror, vet ju själv med mig också de orden vi, på min arbetsplats åtminstonde – alltid utgår efter:

    Gör kunden nöjd.

    Det är vad det handlar om. Det är vad min vardag handlar om.
    Tycker det låter konstigt att MM säger att dom inte kan göra “nåt åt saken” & att det är “smällar man får ta” – vad är det för service?

    Man kan allt som oftast hjälpa kunden – om man bara vill. Jag hade tagit tillbaka kameran & ni hade fått en ny, och det kan nog stå för mina kollegor också. Om inte det hade varit ett alternativ så borde dom ändå kunna hjälpa er att lösa det på nåt sätt – om det nu handlar om att ni måste kontakta canon etc – vad som hade varit bättre hjälp än att säga att det är “smällar man får ta” & sen skicka hem er.

    MEN – alla är inte lika. Alla jobbar olika & det finns folk till allt som inte bör jobba på stället där dom jobbar. På ALLA arbetsplatser.

    Tror i detta fall inte det är Canon i sig du ska rikta ilska mot – utan företaget där du köpte kameran.
    Eller, just DEN butiken rättare sagt, personen som inte var ett dugg serviceminded.

    Visst kan man inte göra allt, trolla med fingrarna – men man kan iaf FÖRSÖKA & vara lite serviceminded. Kan man ju tycka?

  • Hannah

    Det där låter ju tveklöst som klassisk stormarknadsservice i mina ögon. Jag tvekar inte det minsta på att detta självklart skulle gå på garantin. Testa att kontakta canon direkt via mail, och om (när) du har rätt så kan du skriva ut mailet och ta med det till mediamarkt igen.

  • http://www.carlbomfoto.se/ Danne

    Meningen är inte att rikta ilska mot Canon, utan det var mest en frågeställning.
    Har de pixelgaranti eller inte?

    Vi åker tillbaka till MM i morgon, så löser vi det med dem. Vare sig de vill det eller inte.

    Även jag har otaliga år “på golvet” som säljare och vet med mig att jag har rätt, det var väl mest att vi blev tagna på sängen när vi väl stod där med två små barn som absolut inte ville vara kvar där uppe.

    Jag är som sagt helt övertygad om att det kommer att lösa sig, men frågan kvarstår för alla de stackare som råkar ut för det här och som inte har samma möjligheter till enormt bra feedback både från bloggen och Twitter.

  • http://www.carlbomfoto.se/ Danne

    Jag tippar på att om jag skulle ta och åka direkt till Canons Service Center i Solna så skulle de lösa det på plats, men precis som övriga nämnt så är det MM som ska fixa det och inte jag.

    Men det är väl tyvärr lite så att man får vad man betalar för.
    Mediamarkts servicenivå är väl inte den högsta här i världen.

  • http://www.carlbomfoto.se/ Danne

    Ja, det är väl hela grejen med att agera ÅF, att de tar ansvaret gentemot tillverkaren.

    Tyvärr är det ju ofta så att man som slutkund får mycket bättre hjälp av tillverkaren om man vänder sig direkt dit än till återförsäljaren som bara ser “åh nej, det här förlorar jag pengar på”.

    Vi åker tillbaka i morgon som sagt, håller er uppdaterade.

  • http://www.stefannilsson.com/ Stefan

    Just pixelgaranti ältade man fram och tillbaka när plattskärmarna lanserades till datorer för x antal år sedan men jag antog att man idag kunde kräva kvalité och därmed fullt fungerade produkter. Precis som du poängterar så ska man vara garanterad en fullt fungerade produkt och inte behöva kasta ut 20 000 och hoppas på att det fungerar.

  • http://twitter.com/dcarlbom dcarlbom

    RE: Nej, jag har inte varit i kontakt med Canon eftersom det är faktiskt inte av Canon jag har köpt produkten.

    Produk… http://disq.us/gwdrh

    This comment was originally posted on Twitter

  • http://twitter.com/dcarlbom dcarlbom

    Nu dusch, sen MediaMarkt. http://bit.ly/9xpwyF

    This comment was originally posted on Twitter

  • http://twitter.com/billyohgren billyohgren

    2 veckors gammal canonkamera med döda pixlar får ej bytas! http://bit.ly/9xpwyF skäms på er #mediamarkt

    This comment was originally posted on Twitter

  • http://twitter.com/webdevelin webdevelin

    Snarare Canon som ska skämmas va? RT @billyohgren: … http://bit.ly/9xpwyF skäms på er #mediamarkt

    This comment was originally posted on Twitter

  • http://ficklampa.wordpress.com/ @ficklampa

    Mycket snack om konsumentköpslag och blaj här i kommentarerna. Att direkt börja vifta med konsumentköpslagar och konsumenträtt kommer inte ge en någon mer hjälp, snarare tvärt om. Det är så det fungerar, tyvärr.

    Dessärre verkar inte Canon ha någon pixelpolicy, annars hade den varit lätt att finna via Google eller på deras supportsida. Tyvärr då är döda pixlar inget som påvekar kamerans funktion negativt eller påverkar bilderna. Däremot kan man anse att det är 2010 och lcd-tillverkningen borde a blivit bättre då det var länge sen jag såg döda pixlar. Har du försökt massera liv i pixlarna? Ibland kan de bara ha fastnat och är inte döda. Dessutom, har du kontaktat Canon direkt? Kan vara bra att ringa direkt till mediamarkt. Dessvärre tror jag att du får leva med dessa pixlar, det är som sagt inget som påverkar kamerans funktion eller slutresultatet…

    Jag har själv jobbat som säljare (som Daniel vet) sedan 2004 och de flesta märken kör med x antal inom visst avstånd, eller 100%… Ska gräva lite mer och se vad jag hittar…

    Vad jag hittat hittills är ett foruminlägg från 2005 där det berättas att canon har samma pixelgaranti på system- och kompaktkamera. Det framgår dock inte exakt hur den är, men de anser att en pixel inte stör…
    http://www.grafisktforum.org/showpost.php?p=577

  • http://twitter.com/prphoto_se Peter Remnemark

    Det enda rätt som privat person man har, är just konsumentköplagen. Möts man av “spydigheter” av som i detta fall MM, skulle inte jag tveka att ta upp KKL. Självklart försöker jag som kund lösa det så smidigt som möjligt, men att om ingen annan lösning verkar var möjlig så är KKL den väg man skall gå…

  • http://www.carlbomfoto.se/ Danne

    Nej, jag har inte varit i kontakt med Canon eftersom det är faktiskt inte av Canon jag har köpt produkten.

    Produkten är inköpt av Mediamarkt som återförsäljare och det är alltså till dem jag vänder mig med eventuella garantiåtaganden.

    Även om inte Canon lämnar garanti på pixlarna (mer om detta snart) så har Mediamarkt valt att lämna garanti på produkten vilket innebär att de faktiskt är skyldiga att se över det samt åtgärda problemet.

    På deras bekostnad om så krävs.

    Ingenstans skrivs någonting om någon pixelgaranti, vilket innebär att detta är ett icke-problem egentligen. Canon skriver själva i sina garantivillkor att de lämnar fullständig garanti på hårdvaran och en skärm är hårdvara.

    Hade de däremot skrivit någonting någonstans i stil med “vi lämnar ingen pixelgaranti på våra produkter så till vida att de döda pixlarna inte uppgår till 5% av total mängd” eller motsvarande hade det varit en helt annan grej.

    Tolkar jag garantivillkoren jag fick med produkten täcker den alltså även pixelfel, oavsett vad Mediamarkt eller Canon säger faktiskt. De har inte avskrivit sig det någonstans.

    Exempel:

    Jag köper en bil, och direkt vid leverans märker jag att vissa lampor på instrumentpanelen inte fungerar.
    Jag påpekar detta för bilförsäljaren som säger “Oj, men Volvo har inte intrumentpanelsgaranti för lampor. Det står inte specifikt i deras garantivillkor.”

    Nä, men det står att de lämnar garanti på bilen, vilken även ni som bilförsäljare gör.

    Ser du likheten?

    • Internet

      en rekomendation nästa gång ni klagar.

      I klartext: mediamarkt gjorde fel med att inte kolla upp detta direkt hos er(om det inte var försent förstås) om det vart SERVICE avdelningen du är i. Annars skulle jag säga att säljarna inte bryr sig. Service är inte deras avdelning, de ska sälja en bild av en produkt.

      Sen som kund står det klart och tydligen att det är du som måste följa manualen och om du inte hittar dina svar där får du länkar till support sidan och ett telefon#. Följer du inte detta följer du inte manualen.

      Se till att du som kund har gjort det du kan göra innan du säger att ÅF ska göra allt ditt jobb för du köpte den där.

      Allt som allt måste jag dock säga att det vart lite taskigt att de nekade dig första gången.

      MVH,
      internet

  • http://twitter.com/dcarlbom dcarlbom

    Nu har jag lämnat in kameran på service http://bit.ly/9xpwyF Uppdaterad.

    This comment was originally posted on Twitter

  • http://twitter.com/dcarlbom dcarlbom

    RE: Fast jag anser faktiskt inte att Canon är boven i dramat här utan det är främst bemötandet hos Mediamarkt.

    Jag h… http://disq.us/gyec5

    This comment was originally posted on Twitter

  • http://ficklampa.wordpress.com/ @ficklampa

    Nu är det ju inte så att man väljer att ge garanti, utan det är en lag som säger att allt som säljs (förutom matvaror, tjänster, förbrukningsmaterial) ska ha minst 6 månaders garanti, och av ren goodwill ger dem i alla fall minst ett.

    Dock är det så att inom dator/fotobranschen så har man även garanti direkt hos tillverkaren, helt automatiskt. Det är ibland oftast smidigare, enklare och snabbare att gå direkt till tillverkaren med vissa fel.

    Eftersom det inte står angivet någonstans, vad Canon har för pixelpolicy/garanti så måste man dessvärre anta (eller i värsta fall) acceptera att du har ett par döda pixlar. Eftersom Mediamarkt i detta fall anser att Canon inte har detta, så tycker jag faktiskt du ska gå direkt till tillverkaren. De kan ibland vara mer flexibla eftersom du är slutkund, har märkt att detta faktiskt oftast hjälper mer än om en återförsäljare ringer…

    Jag brukar själv dra bil-exemplen, men detta känns inte riktigt rätt jämfört eftersom du fortfarande ser 99% av bilden på skärmen, slutresultatet påverkas inte. Däremot om en lampa i instrumentpanelen inte lyser/släcks kan detta dock bidra med livsödande konsekvenser…
    Detta skulle jag nog hellre jämföra med en repa i lacken/instrumentpanelen… Men vill du bestrida detta, så gå direkt till Canon. Det kommer nog bidra med mer än via Mediamarkt… De kör som alla storkedjor, skiter i de flesta små fallen… Tråkigt.

    Ringde precis till Canon och de bad mig kontakta Intervision i Solna, då det verkar vara en “bedömningsfråga” beroende på vars pixlarna sitter. Hon kunde inte svara direkt på antalet utan hänvisade bara till Intervision.

  • http://ficklampa.wordpress.com/ @ficklampa

    Tänkte bara meddela att jag har mailat Intervision precis, får se vad de svarar.

  • http://ficklampa.wordpress.com/ @ficklampa

    Självklart håller jag med, Mediamarkt är ju tillräckligt stora att de kan köpa tillbaka produkten, eller byta ut den över disk och sälja denna “defekta” till någon annan som inte direkt bryr sig om pixelfelen… Antar att du är lika pedantisk som en annan och sparar kartongen och emballaget. Så misstolka mig rätt…

  • chris

    Hej, det här med pixelfel är inget nytt för Canons rykte. När jag turistade i NewYork i vintras och skulle köpa min första systemkamera sa en av de mest kända fotobutiken (finns två stora butiker) där att inte köpa Canon för de haft kunder med många pixelproblem med Canon. Det blev en Nikon D5000 som jag för mitt behov är supernöjd med. Eftersom du är en maktfaktor i fotobloggande gör Canon rätt att ersätta dig med en ny kamera, annars är Canon dumma.

  • http://www.pox.se/ Pierre Pocs

    Trodde att det var som med datorer. Att en viss procent döda pixlar får man räkna med, men nog borde det stå någonstans hos Canon i så fall. Klart du öser det, men tycker helt klart att det är en servicefråga som MM borde lösa.

  • http://www.carlbomfoto.se/ Danne

    Jag hade köpt det om det framgick någonstans, vilket det faktiskt inte gör.
    Och eftersom det faktiskt inte framgår att de inte har garanti på defekta skärmar så har de per definition garanti på dem enligt mig. :)

  • http://www.carlbomfoto.se/ Danne

    Fast jag anser faktiskt inte att Canon är boven i dramat här utan det är främst bemötandet hos Mediamarkt.

    Jag har faktiskt inte ens varit i kontakt med Canon i detta ärende eftersom jag faktiskt inte köpt kameran av dem. Vi får se hur Mediamarkt hanterar det, för hur vi än vrider och vänder på det så är det faktiskt av dem jag köpt kameran och det är dem som lämnat 1 års garanti på produkten till mig och inte Canon.

    Skulle jag däremot höra av mig till Canon om Mediamarkt inte skulle lösa deras åtaganden tror jag mycket väl att de är så pass serviceminded så att de skulle lösa mitt problem.

    Jag är ju trots allt en väldigt nöjd Canon-användare. :)

  • http://www.carlbomfoto.se/ Danne

    Jag misstolkar dig rätt :)

  • http://twitter.com/prphoto_se Peter Remnemark

    Vill bara göra ett förtydligande betrf Svensk garanti.

    Du har som konsument tre års garanti mot fabrikationsfel 8enl konsumentköplagen som reglerar detta). Men i praktiken är det två eller egentligen så som du säger 6 månader. Efter dessa 6 månader faller bevisbördan (om man tvingas till detta) på konsumenten att bevisa att varan var fel från början eller hade ett fabikationsfel. Det extra året (tredje) är för många inte känt, men kan sällan utnyttjas pga bevisbördan.

    Håller med dig annars fullständigt, att troligtvis skulle Canon ge “bättre” service än vad MM ger i detta fall.

  • http://ficklampa.wordpress.com/ @ficklampa

    Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak. Enl. konsumentköpslagen har du tre års reklamationsrätt mot fel som har funnits sen köp, ja.

    Under de första sex månaderna ligger bevisbördan hos butiken, därefter faller bevisbördan på slutkunden. Detta är väldigt svårt för konsumenten att göra efter ett par år, då det troligtvis saknas dokumentation som styrker detta.

    Det är för många känt, eftersom det framgår tydligt i konsumentköpslagen att efter 2005 så ökades det till 3 år, från tidigare 2 år. Vad som inte är känt hos många är att reklamationsrätt och garanti INTE är samma sak.

    Enligt lagen krävs det att minst sex månaders garantis skall lämnas till slutkund, men alla butiker lämnar av ren goodwill ett års garanti. Under denna period så garanteras produktens funktion och således behöver man inte direkt bevisa mer än att produkten är defekt, butiken skickar sedan produkten vidare till distributör för utbyte eller kreditering av dagsvärdet.

    Så, du bör läsa på om reklamationsrätt och garanti, då dessa saker inte är samma sak. Som även detta framstår klart och tydligt på t ex konsumentverkets hemsida.

  • Pingback: Nikkelin – 2010-07-14 « nikkelin lifestream